[vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1536746797498{margin-top: -50px !important;}”][vc_column_text]Je ziet het veel gebeuren: er worden honderden, soms wel duizenden euro’s uitgegeven aan het laten maken van een website voor een bedrijf. In een tijd waarin we allemaal online zijn en graag dingen zo snel mogelijk online vinden, lijkt dat ook niet zo heel gek. Echter kan je ook wat verdwalen. Stel je voor dat je moet zoeken naar een fysiotherapeut in de buurt. Je hebt vervolgens misschien wel tientallen therapeuten om uit te kiezen, dus eigenlijk is het zoeken er niet makkelijker op geworden maar raak je juist verdwaald omdat er zoveel aanbod en keus is. Het is dus belangrijk om echt op te vallen en je website het visitekaartje van jouw bedrijf te laten maken.
In dit artikel lees je meer over clickfunnels en waarom dit dan ook beter is dan het hebben van een gewone website, zoals we die allemaal kennen. Helaas hebben te weinig mensen en bedrijven door dat een website eigenlijk een dure uitgave met weinig resultaat is. Daarbij wordt echter niet nagedacht over de vele kosten die we uitgeven aan een website terwijl je bezoekers op je website krijgt, maar eigenlijk niets weet van die bezoeker en ze ook zo weer weg kunnen gaan.
Wat is nou het verschil met een gewone website?
Een funnel is een stuk handiger wanneer je specifiek iets wil van bijvoorbeeld een klant. Denk aan een autodealer die het liefst wil dat de klant een proefrit maakt in de auto en deze daarna koopt, in plaats van eerst alleen maar informatie leest op de website over dit model. Je hebt als het ware een trechter waar je alle bezoekers in krijgt, terwijl als je de bezoekers in de funnel raken, zij een meer gepaste aanbieding krijgen te zien. Die past beter bij de bezoeker met als resultaat dat de bezoeker bijvoorbeeld de auto ook daadwerkelijk koopt. Zo krijgt de bezoeker alleen relevante informatie te zien, in plaats van allerlei andere modellen die overbodig blijken te zijn omdat de keus eigenlijk al gemaakt is, om nog even in de autowereld te blijven als voorbeeld. Je kunt bijvoorbeeld e-mailen met de klant nadat je dan dankzij je funnel een mailadres hebt weten te verzamelen van de klant.
Het gaat om een nieuwe manier van marketing, oftewel email marketing wat ook nog wel integrale email marketing wordt genoemd. Dat klinkt wellicht heel duur, maar het is juist een hele gerichte manier van werken waarbij er sprake is van integratie van de mail marketing met daarbij je funnel. Het verschil tussen een funnel en een website wordt hier dan ook weer duidelijk. Een website heeft namelijk heel weinig informatie over klanten. Hij kan registeren wanneer ze kijken en dat ze zijn geweest, maar verder ook eigenlijk niets. Je hebt er dus maar weinig aan, want je kan niet meer in contact komen met deze mensen en weet ook niet goed wat hun aandacht eigenlijk trok op jouw website, waardoor alles heel globaal blijft terwijl je je klanten specifiek wil helpen met wat ze zoeken en nodig hebben. Echter kun je met een funnel veel meer, namelijk zien waar de bezoeker zich bevindt en in welke stap dat precies is. Op die manier kun je een e-mail sturen die ook past bij de funnel waar de bezoeker op dat moment is. Al met al kun je dus zeggen dat een funnel een stuk meer specifiek werkt dan een globale website met weinig informatie. Dan heb je nog meer. Want wat is nu precies duidelijk geworden over de bezoeker die aan het kijken was en hoe kun jij de marketing hierbij aanpassen? Het is mogelijk om meer dan alleen het e-mailadres van de bezoeker te krijgen. Denk aan een sociaal profiel van de bezoeker op het internet. Op die manier weet je nog veel meer van jouw potentiële klant. Het zou het zoveel makkelijker maken als je meer weet van de klant, zoals dat je het profiel van de klant kunt zien op Twitter, Google+, Foursquare en meer. Zo weet je een heleboel en kun je daar je marketing op richten. De funnels geven vervolgens een score, de action score. Dat gaat op basis van een schaal van 1 tot 100. De score wordt bepaald door bijvoorbeeld de hoeveelheid volgers van de klant via de sociale media, de hoeveelheid sociale profielen die de klant heeft en te vinden zijn met het emailadres, hoe waardevol de klant eigenlijk is en of de klant al eerder iets heeft besteld of niet en meer. Ook heb je de Actionetics Recency waarde, waarbij sprake is van hoelang geleden de klant online op jouw website geweest is en wordt ook nog aangegeven hoevaak de klant al heeft gekeken. Een klant die al vijf keer is teruggekomen, is toch wel heel interessant!
Er van uitgaand dat je weet dat de splittesten niet te vermijden zijn als je je campagne zo goed mogelijk wilt maken, is het maar lastig om om de testen heen te komen. Echter heeft clickfunnels nu wel een oplossing gevonden hiervoor. Je kunt slechts met een muisklik een pagina ontwerpen of maken, dus dat is heel makkelijk en snel geregeld. Het beste is het stap voor stap te doen en altijd alleen maar kleine dingen te veranderen en niet meteen een volledig nieuwe pagina doorvoeren. Het idee hierachter is dan dat je namelijk kan zien welke kleine dingen zorgen voor meer verkeer op jouw website, terwijl als je alles omgooit, je niet precies weet wat nou exact heeft gewerkt. Je kunt zo specifiek kijken wat de bezoeker heeft getrokken.
Het is zelfs mogelijk om 10% meer verkeer te krijgen terwijl je slechts 1 zin hebt veranderd. Zo makkelijk kan het dus zijn! Je moet weten wat je moet schrijven, maar je hoeft dus absoluut niet altijd volledig nieuwe pagina’s te ontwerpen om nieuwe mensen te lokken.
Al met al zijn de clickfunnels dus ideaal als je een klant goed wil volgen en meer wilt weten over de mogelijke klanten die je binnenhaalt. Een stuk beter dan een website waarvoor je duizenden euro’s neertelt maar waar je de bezoeker niet kunt volgen en alleen weet hoeveel bezoekers geweest zijn. Wat trok ze precies tot jouw website en hoe kan je dat nog beter maken? Dat is de kunst met clickfunnels.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]